Dzisiaj jest poniedziałek, 25 Paź 2021
Znajdujesz sie w:     Home Pedagog i Psycholog
Pedagog i psycholog
10 X Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego - dbajmy o siebie! PDF Drukuj Email
piątek, 01 października 2021 10:18

plakat światowego dnia zdrowia psychicznegoŚwiatowy Dzień Zdrowia Psychicznego został ustanowiony w 1992 roku. Jego twórcy chcieli, żeby ludzie zwrócili większą uwagę na to, w jaki sposób dbamy o swoje zdrowie psychiczne. To doskonała inicjatywa, ponieważ niestety często zapominamy o tym, jak ważne jest dbać nie tylko o to, jak czujemy się fizycznie, ale także psychicznie.

Czym jest zdrowie psychiczne?

Zdrowie psychiczne jest trochę skomplikowanym pojęciem, bo nie oznacza tylko tego, że lekarz nam powiedział  - „Na nic nie chorujesz!”.  Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) zdrowie psychiczne jest wtedy, gdy:

  • - mamy ogólnie dobrą kondycję zdrowotną, czyli  faktycznie nie chorujemy;
  • - mamy poczucie komfortu, czyli jest nam w pewnym sensie dobrze, jesteśmy zadowoleni z aktualnej sytuacji;
  • - utrzymujemy prawidłowe relacje społeczne, czyli dbamy o dobry kontakt z bliskimi i znajomymi.

Ponieważ części zdrowia psychicznego jest kilka, to i my musimy włożyć więcej wysiłku w to, żeby o swoje zdrowie zadbać.

Jesteśmy jednością – zdrowie psychiczne i fizyczne są ze sobą powiązane

Zdrowie psychiczne jest ściśle związane ze zdrowiem fizycznym. Oznacza to, że gdy choruje nasze ciało, odbija się to na tym, jak czujemy się psychicznie, np. chorując na grypę raczej nie tryskamy optymizmem. Jednak działa to też w drugą stronę, ponieważ niedbanie o swoje samopoczucie może też osłabić nasze ciało. W jaki sposób? Na przykład, gdy doświadczamy wielu sytuacji, które są dla nas trudne – mówimy wtedy o tym, że odczuwamy stres. Gdy stresu jest za dużo, bo nie potrafimy lub nie możemy już sobie z nim poradzić, bo jest za silny, odczuwa to też nasze ciało. Dlatego czasami cierpimy na migreny, boli nas brzuch albo kark. Wynika z tego bardzo ważny wniosek – dbając o siebie, musimy dbać i o ciało, i o umysł. Nie można oddzielić tych rzeczy od siebie – o wszystko trzeba dbać równo!

Jak więc dbać o zdrowie psychiczne?

Dbaj o swoje ciało:

  • Odżywiaj się zdrowo
  • Dbaj o aktywność fizyczną – ćwicz, spaceruj, idź na rower
  • Wysypiaj się
  • Odpoczywaj, gdy twoje ciało tego potrzebuje
  • Jeśli pracujesz dużo przy komputerze, rób przerwy – przeciągaj się, pozwól odpocząć oczom

Dbaj o relacje z innymi:

  • Bądź w kontakcie ze swoimi kolegami i koleżankami – szczególnie podczas pracy zdalnej
  • Okazuj wsparcie innym, gdy tego potrzebują
  • Spędzaj czas z bliskimi

Dbaj o swoje samopoczucie:

  • Myśl i mów o sobie dobrze
  • Ucz się nazywać, co czujesz
  • Dbaj o plan dnia  - daje poczucie stabilizacji
  • Naucz się metod radzenia sobie ze stresem, złością

Obserwuj to, jak się czujesz. Jeśli coś Cię niepokoi, przyjdź do psychologa szkolnego.

Możesz też zadzwonić anonimowo do telefonów wsparcia:

  • Telefon zaufania dla dzieci 116 111
  • Telefon zaufania dla dzieci 800 080 222
  • Antydepresyjny Telefon Zaufania (22) 484 88 01

Antydepresyjny Telefon Forum Przeciwko Depresji (22) 594 91 00

 
Bezpłatna infolinia dla dzieci, młodzieży, rodziców i opiekunów oraz nauczycieli PDF Drukuj Email
środa, 08 września 2021 07:50

infolinia 800600605W związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego 2021/2022, chcemy kontynuować pomoc dzieciom i młodzieży przeżywającym kłopoty i trudności, spowodowane m.in. skutkami izolacji rówieśniczej podczas epidemii COVID-19 oraz zapewnić im adekwatne wsparcie psychologiczne.

Od 6 września działa całodobowa, bezpłatna, ogólnopolska infolinia dla dzieci i młodzieży oraz ich opiekunów. Pod numerem telefonu 800 800 605 dzieci i młodzież, ale także rodzice, nauczyciele i pedagodzy będą mogli uzyskać profesjonalną pomoc doświadczonych psychologów, pedagogów i prawników.

Aby skorzystać z pomocy wystarczy zadzwonić na infolinię, gdzie profesjonalni konsultanci odpowiedzą na wszystkie pytania, doradzą, co można zrobić w danej sytuacji. Rozmówcy nie muszą się przedstawiać, mają zapewnioną dyskrecję i anonimowość.

Zachęcamy także do skorzystania z kontaktu mailowego  Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Departament Wychowania i Edukacji Włączającej
Ministerstwo Edukacji i Nauki
 
PLAN ZAJĘĆ PEDAGOGA I PSYCHOLOGA W ROKU SZKOLNYM 2021/2022 PDF Drukuj Email
poniedziałek, 06 września 2021 00:00

 

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

mgr Justyna Turczyn

psycholog


12:00-17:00

12:15-15:15

12:00-14:30 16:30-17:00

8:00-12:00

mgr Izabela Paluch

pedagog

13:00-17:00

7:30-12:00

13:00-17:00

8:00-12:30

10:30-13:30

Obowiązuje od 6 września 2021r.

 
Zajęcia profilaktyczne PDF Drukuj Email
czwartek, 24 czerwca 2021 07:11

logo stowarzyszenia rysaUPRZEJMIE INFORMUJEMY, IŻ W OKRESIE WAKACYJNYM PRZY WSPÓŁPRACY Z NASZĄ SZKOŁĄ STOWARZYSZENIE RYSA REALIZUJE ZADANIE POWIERZONE PRZEZ GMINĘ LUBLIN, WYDZIAŁ ZDROWIA I PROFILAKTYKI, TJ. ZAJĘCIA PROFILAKTYCZNE DLA MŁODZIEŻY Z KLAS VI-VIII. OSOBY ZAINTERESOWANE PROSIMY O KONTAKT NR TEL. 663-788-698

Grupa 1
21, 28 06 oraz 5, 12.07 w godz. 9.00-12.00
Grupa 2
24, 30.06 w godz. 15.30-18.30 oraz 28, 29.06 w godz. 12.00-15.00
Grupa 3
19, 26.07 w godz. 9.00-12.00 oraz 14, 21.07 w godz.15.30-18.30
Grupa 4
6, 13.07 w godz. 9.00-12.00 oraz 9, 16.07 w godz. 15.00-18.00
Grupa5
1, 8, 15, 22.07 w godz. 16.00-19.00
Grupa  6
8, 5, 22, 29.09 w godz. 16.00-19.00
Grupa 7
3, 10, 17, 24.09 w godz. 16.00-19.00

 
Oferta Stowarzyszenia Rysa PDF Drukuj Email
poniedziałek, 19 kwietnia 2021 07:25

logoInformuję, że Stowarzyszenie Rysa w Lublinie zaprasza dzieci i młodzież w wieku 12-16 lat  oraz ich rodziców do współpracy.

Stowarzyszenie oferuje bezpłatną pomoc w zakresie mediacji, wsparcia psychologicznego, pedagogicznego oraz prawnego. Ponadto są prowadzone zajęcia edukacyjne z zakresu umiejętności wychowawczych, profilaktyki uzależnień, kształtujących u młodzieży umiejętności społeczne.

W załączniku znajdziecie Państwo więcej informacji o prowadzonych aktualnie działaniach. Załącznik do pobrania: stowarzyszenie_rysa.pdf (634KB)

Zachęcam do kontaktu ze Stowarzyszeniem Rysa: telefonicznego 663-788-698  lub za pośrednictwem e-mail Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Katarzyna Bukowska-Pietrzyk
Psycholog szkolny

 
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego 2020 PDF Drukuj Email
piątek, 09 października 2020 00:00

W 2020 roku Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego przypada na 10 października (sobota).

Święto zostało ustanowione w 1992 roku przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego. Jego celem jest budowanie świadomości społecznej na temat zagadnień zdrowia psychicznego oraz mobilizowanie działań wspierających dobrostan psychiczny, czy ulepszanie opieki medycznej nad chorymi psychicznie. Organizatorzy wydarzenia pragną również zachęcić ludzi na całym świecie do podejmowania działań, które dotyczą zdrowia psychicznego. Coroczne obchody święta odbywają się pod danym hasłem. Tegoroczne hasło wydarzenia to: „Ruch na rzecz zdrowia psychicznego: inwestujmy”.

Dlaczego warto jest zadbać o swoje zdrowie psychiczne?

W związku z coraz szybszym trybem życia szczególnie powinniśmy przywiązywać uwagę do naszego zdrowia psychicznego. Oddziałuje ono bowiem na wszystkie aspekty naszego życia, a nasze sukcesy i niepowodzenia mogą być od niej bardzo zależne. Poza tym, troska o samego siebie nie powinna być czymś czego trzeba się wstydzić. Warto starać czuć się zdrowym, szczęśliwym i spełnionym. Nasze życie nabierze dzięki temu o wiele piękniejszych barw, a my sami będziemy czuć, że naprawdę warto starać się być lepszym człowiekiem.

Jak to zrobić?
W pliku znajdziesz podstawowe wskazówki. Smile swiatowy_dzien_zdrowia_psychicznego.pdf

Katarzyna Bukowska-Pietrzyk
Psycholog szkolny

 
JAK SOBIE RADZIĆ W SYTUACJACH TRUDNYCH PDF Drukuj Email
poniedziałek, 25 maja 2020 12:06

Sytuacja związana z wirusem bardzo zmieniła nasze plany i zamierzenia na pierwszy kwartał 2020 roku a może i na dłużej. Zmiany te pojawiły się w naszym życiu nagle i coraz silniej domagają się od nas konkretnej reakcji na nie. Gdy samo mówienie o własnych problemach sprawia nam trudność, to rozmowa o tym nie stanie się łatwiejsza, gdy użyjemy do tego komunikatora lub telefonu, podczas gdy będziemy wciąż daleko od siebie. Sam kontakt zdalny ze znajomym lub psychologiem nie wystarczy, abyśmy mogli poczuć się lepiej. To naturalne.
E-book „Strategie radzenia sobie w trakcie trwania pandemii i nie tylko” stanowi odpowiedź na najczęstsze i najbardziej aktualne pytania kierowane do psychologa-praktyka.
Zachęcam bardzo serdecznie do zapoznana się z publikacjami w linku poniżej. Można je darmowo pobrać tutaj:
https://drive.google.com/drive/folders/1dxp0z6z1o5f3PcR17xwLHsYbubftkNV8?fbclid=IwAR0pao6iOXEqwZ44v-Ks_9bXmlRJqRjYnHzLTqs9DdCAej715NDsZTH4o20

Katarzyna Bukowska
Psycholog szkolny

 
Informacja PDF Drukuj Email
wtorek, 21 kwietnia 2020 13:15

Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice!

W związku z obecną sytuacją epidemiologiczną szkoła przeszła w tryb on-line. Jest to nietypowa sytuacja dla Państwa i dzieci. U niektórych może wiązać się to z niepokojem, stresem bądź lękiem. Te uczucia są zupełnie zrozumiałe w obecnej sytuacji. Chcemy Państwa poinformować, że w tym czasie jesteśmy do Państwa dyspozycji. Pragniemy wesprzeć tych, którzy potrzebują pomocy. Dlatego zapewniamy Państwu konsultacje, pomoc i wsparcie psychologiczno-pedagogiczne w formie on-line. Zapraszamy do kontaktu poprzez dziennik elektroniczny lub drogą mailową.

Z poważaniem, życząc zdrowia

Izabela Paluch – pedagog ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )
Katarzyna Bukowska – psycholog ( Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć. )

 
Wsparcie w kryzysie w czasie koronawirusa PDF Drukuj Email
wtorek, 21 kwietnia 2020 13:05

Drodzy Uczniowie, drodzy Rodzice, drodzy Nauczyciele,

Zdrowie i życie jest dla nas najważniejsze. Obecna sytuacja związana z zagrożeniem koronawirusem SARS-CoV-2 w Polsce może być dodatkowym obciążeniem dla zdrowia psychicznego. Teraz wszyscy konfrontujemy się z nową i nieznaną nam do tej pory sytuacją. To zupełnie naturalne, że wiele osób doświadcza lęku o siebie i swoich bliskich, martwi się o przyszłość oraz odczuwa wzmożone napięcie emocjonalne. Dlatego zostały podjęte działania, których celem jest profilaktyka i zapewnienie pomocy osobom wymagającym wsparcia, w tym szczególnie osobom narażonym na przemoc domową. Stosując się do apeli władz i lekarzy, aby w tym czasie zostać w domu, wiele instytucji umożliwiło konsultacje w ramach bezpiecznego kontaktu (telefonicznie lub on-line). Zachęcam wszystkich, którzy potrzebują wsparcia do skorzystania z oferty Centrum Interwencji Kryzysowej w Lublinie.

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 2